Ann Cleeves: Varisloukku

Varisloukku

Kun olemme lukeneet dekkareita Vera Stanhopen tutkimuksista, tai ehkä myös katselleet BBC:n televisiosarjaa, on Vera aina ollut komisario, yksikkönsä pomo. Nyt kun pääsemme vihdoin lukemaan suomeksi tätä sarjan ensimmäistä osaa, on hänet juuri ylennetty tähän tehtävään. Ei silti, kaikki Veran maneerit ovat jo olemassa, mutta Varisloukku-romaanin myötä pääsemme ehkä vähän muita osia enemmän perehtymään komisarion sielunelämään ja menneisyyteen.

Nyt kirjan keskiössä on kolme naista, jotka kaikki tutkivat kansallispuiston luontoa oman alansa kautta. Rachael, Anne ja Grace. He ovat keskenään täysin erilaisia, ja kerronnassa onkin tehty ihan onnistunut ratkaisu, kun alkupuolella tekstiä kukin näistä tutkijanaisista toimii vuorollaan kertojana. Loppupuoli kirjasta on sitten nähty eräänlaisen kaikkitietävän kertojan silmin; silloin pakollinen murha on tapahtunut, mutta kenen, sitä en nyt ajatellut kertoa.

Kyllä Ann Cleeves osaa kertoa mielenkiintoisen rikostarinan ja etenkin kuvailla oivaltavasti erilaisia henkilöhahmoja. Olen seurannut etenkin tätä Vera Stanhopesta kertovaa sarjaa suurella mielenkiinnolla, sillä mielestäni juuri siinä Cleevesin kertojanominaisuudet ovat parhaimmillaan. Veran hahmo on mielenkiintoisella tavalla ristiriitainen jo tässä sarjan ensimmäisessä kirjassa. Hän on ylipainoinen ja huonosti pukeutuva, lähes kassialman näköinen joidenkin mielestä, mutta hänen kastanjanruskeista silmistään välkkyy äly. Hän pitää lähintä alaistaan Joe Ashworthia toisten silmissä juoksupoikanaan; kaksikon suhteessa on kuitenkin paljon muutakin. Vera ymmärtää Joen perhearkea pienten lasten kanssa paljon paremmin kuin voisi kuvitella perheettömän ja pohjimmiltaan hyvin yksinäisen naisen tekevän.

Miksi tämä kirja suomennettiin vasta nyt? En ymmärrä. Joka tapauksessa hyvä että edes nyt.