Ann Cleeves: Vera : kuolemanhiljaisuus

Rikoskomisario Vera Stanhope ja hänen oikea kätensä, ylikonstaapeli Joe Ashworth, ovat tulleet suomalaisille tutuiksi sekä romaanista Kuolonkukkia että Vera -nimisestä tv-sarjasta. Nyt Vera löytää hotellin höyrysaunasta kuristetun sosiaalityöntekijä Jenny Listerin ruumiin, ja hänen tiiminsä alkaa tutkia tapausta, joka tuntuu oudosti liittyvän paikkakunnalla aiemmin tapahtuneeseen lastensuojelujuttuun.

Vera, se lihava naiskomisario valtavine kourineen, värjäytyneine hampaineen ja loputtomine kysymyksineen, on taitavasti piirretty hahmo. Hän on tuhti ja karski, mutta väistämättömän älykäs ratkoessaan murhajuttuja. Hänen hahmossaan on kuitenkin myös herkkyyttä ja tunteita: salaa hän kadehtii kaikkia niitä, joiden elämässä on parisuhde ja rakkautta. Ashworth, nuori perheenisä, joka edustaa kaikkea sitä, mistä Vera on elämässään jäänyt paitsi, kadehtii taas Veran vapautta, itsellisyyttä ja älyä.

Kuolemanhiljaisuus on taattua tasoa oleva romaani brittiläisen perusdekkarin ystäville.

1. Kerrankin hieman erilainen päähenkilö – vanhempi, ei niin kovin kaunis perheetön nainen. Olen lopen kyllästynyt dekkareihin nivottuihin romansseihin (dekkarit dekkareina, romantiikkaa luen höpöhöpö-kirjoista jos siltä tuntuu), joten Vera miellyttää suuresti.
    Myös televisioversio oli onnistunut, kuten BBC:n poliisi/etsiväsarjat yleensäkin.