Arja Puikkonen: Vastalaukkaa

Vastalaukkaa

Yläasteikäinen Kristin lähetetään siskoineen Saksasta takaisin Suomeen asumaan au pairin kanssa, vanhemmat tulevat perässä sitten kun ehtivät. Kristin ei tunne Suomesta kuin yhden tytön ennestään ja tallillakin ollaan ilkeitä. Saksaan jäänyttä omaa hevosta on ikävä.

Vastalaukkaa on eräänlainen kasvukertomus. Alkuun Kristin on yksinäinen ja tuntee tarvetta kuulua joukkoon. Kun hän pääsee kilpailemaan huonona pidetyn hevosen kanssa, hyväksyntää tulee muualta ja hän itse alkaa pikkuhiljaa tulla varmemmaksi.

On hyvä, että vielä on saatavilla tällaista laadukasta hevoskirjallisuutta, joka on suunnattu hivenen vanhemmille kuin niille ihan nuorimmille hevostytöille. Vaikka pidän myös seikkailullisesta hevoskirjallisuudesta, on hyvä, että sille on myös näitä arkisempia vaihtoehtoja ja vielä tällaisia, joissa kaikki ei ole täydellistä ruusuilla tanssimista.

Veera