Graeme Simsion: Vauvatesti

Kansi: Graeme Simsion: Vauvatesti

Vaimotesti-kirjasta tutuksi tullut, sosiaalisesti hieman rajoittunut Don Tillman, saa Vauvatesti-teoksessa kuulla varsinainen jymy-yllätyksen, sillä hänen vaimonsa Rosie kertoo olevansa raskaana. Muutoksista helposti järkyttyvä Don ei osaa ottaa uutista kovin hyvin – ainakaan vaimonsa mielestä – ja erinäisten sekaannusten kautta ongelmia alkaa kertyä mustina pilvinä pariskunnan ylle.

Alkujärkytyksestä toivuttuaan Don päättää aloittaa vauvaprojektin ja perusteelliseen tapaansa ryhtyy perehtymään vauva-aiheeseen. Pian käykin ilmi, että lisääntymisen maailma on täynnä erikoisia sosiaalisia käytöstapoja, joista jokaista Don tuntuu onnistuvan rikkomaan. Rosie puolestaan on yhä vakuuttuneempi siitä, ettei isän rooli tule kuulumaan Donin vahvuuksiin.

Huumorista ja jatkuvista kommelluksista huolimatta Vauvatesti ei ole ihan perinteistä chick littiä, sillä taustalla on myös melko synkkä pohjavire, eikä lukija voi missään vaiheessa olla ihan varma siitä, miten tarinassa loppujen lopuksi käy. Useinhan rakkaustarinoilla on tapana päättyä siihen, kun rakastavaiset saavat toisensa, joten Vauvatestin tarjoama katsaus suuren huuman jälkeiseen aikaan on tuore ja kiinnostava. Mitä tehdä kun se suuri rakkaus alkaakin ärsyttää?

Loppujen lopuksi Vauvatesti kääntyy mielestäni Vaimotestin tapaan tarinaksi erilaisuuden hyväksymisestä niin itsessä kuin muissa. Ja perinteisen chick litin mukaan opetuksena lienee myös se, että asiat yleensä selviäisivät huomattavasti helpommin ihan sille omalle puolisolle puhumalla, kuin pyrkimällä peittelemään virheitään.

Vaikkei kirja humoristisuudessa ylläkään ihan Vaimotestin tasolle, on se takuuvarmaa viihdettä kirjailijan aiemman teoksen ystäville. Samalla se myös herättää ajatuksia edeltäjäänsä enemmän,  joten Vauvatestiä voi lämpimästi suositella kaikille fiksun viihteen ystäville.

Salla P.

1. Minusta ehdottomasti Vauvatesti ei yllä edeltäjänsä tasolle. Ehkä odotuksia oli liikaa, kun Vaimotesti oli niin hillitön ja uskottavuuden rajoissa pyörivä. Nyt harpattiin ehkä askel liian korkealle ja tuli pudotus. Viihtelliseksi lukupaketiksi mieltämässäni kirjassa en oikein osannut lähteä analysoimaan sen opetuksellisuutta.