Hannu Mäkelä: Venäjää aikuisille

Venäjää aikuisille

Varmaan kaikilla suomalaisilla on jonkinlainen käsitys Venäjästä ja sen kansalaisista, mutta samalla ei niitä kuitenkaan tunneta kunnolla. Hannu Mäkelän kirja Venäjää aikuisille lisää omalta osaltaan tietoutta tällä saralla.

Mäkelä kirjoittaa omista matkakokemuksistaan Venäjällä, sikäläisistä ihmisistä ja muista paikallisista asioista. Kirjan luvut ovat irrallisia katkelmia tapahtumista vuosien varrella. Alueellisesti liikutaan eniten Pietarin suunnalla. Luonteeltaan kirja on matkakertomuksen, muistelmateoksen ja tavallisen tietokirjan risteytys.

Kirjan nimen ja takakannen perusteella luulin saavani luettavakseni toisenlaisen kirjan, jonkinlaisen kulttuurioppaan. Vaikka tämä olikin erilainen teos kuin mitä ennakkoon oletin, kokonaisuus ei silti ollut huono. Kirja oli kiinnostavaa luettavaa ja antoi uutta tietoa.

Tämä sopii luettavaksi kaikille, joitä Venäjä maana kiinnostaa. Jos Anna-Lena Laurenin kirjat on jo luettu, niin Mäkelän kirja sopii hyvin luettavaksi niiden jälkeen, mutta tämä sama lukuvinkki toimii toki toisinkin päin.

Veera