Gard Sveen: Verikarkelot

Verikarkelot

Verikarkelot jatkaa siitä mihin Pimeän sylissä jäi – edeltäjä on syytä olla luettuna ennen tätä. Silloin Tommy Bergmann jahtasi murhaajaa, jonka teot muistuttivat Anders Raskin murhia – vaikka Rask itse oli vankilassa.

Tällä kertaa jahdataan murhaajaa, jonka poltettu ruumis löytyi – mutta niin vain 13-vuotias Amanda on kateissa ja teon takana vaikuttaisi olevan Jon-Olav Farberg, jonka pitäisi olla kuollut ja kuopattu.

Bergmannin kollegat pitävät tiukasti kiinni siitä, että Farberg on kuollut, mutta Bergmann haluaa tehdä kaikkensa pelastaakseen Amandan. Jäljet johtavat Liettuaan, jonne Bergmannkin lähtee, riskeeraten uransa ja uhmaten pomojaan.

Napakkaa, karmivaa ja väkivaltaista dekkaria on taas luvassa. Poikkeuksellista Verikarkeloissa on sen sivumäärä: tavallisesti näissä pohjoismaisissa dekkareissa on melko runsaasti sivuja, mutta tämä tarina jää noin 250 sivuun.

Miksikään välityöksi se ei kuitenkaan jää, kunhan on vain tiivis. Mielenkiintoista on nähdä, miten Gard Sveen tästä Tommy Bergmannin tarinaa jatkaa.