Kati Lahtinen: Viri ja valkee : vanhan rakennuksen lämpö- ja energiatalous

K. M. Lahtisen kirja Viri ja valkee käsittelee vanhan rakennuksen lämpö- ja energiataloutta. Aihe on viime vuosina ollut hyvinkin ajankohtainen, sillä uudet energiatehokkuusvaatimukset ovat olleet varsin ristiriitaisia vanhan talon asukkaan näkökulmasta. Vaaditut energiaremontit kun tuntuvat tuhoavan niin talon rakennushistoriallisen arvon kuin rakennusteknisenkin toiminnan, ja uhkana on vanhojen talojen korjaaminen sairaiksi. Aiheesta on myös usein vaikea löytää tietoa, ja vanhojen talojen salat tuntevat remonttimiehetkin tuntuvat olevan katoava luonnonvara.

Kati Lahtinen tekeekin palveluksen kaikille vanhoja rakennuksia rakastavasti remontoiville ja tarjoaa tuhdin paketin aiheeseen liittyvää tietoa. Kirjasta löytyy myös faktatietoa siihen, miten vanhaa rakennusta voi ilman mittavia investointeja ja lisäeristämisiä asua ekologisesti ja rahaa säästäen. Samalla lukija perehtyy vanhan talon rakennustekniseen toimintaan ja oppii huolehtimaan talonsa terveydestä. Tämän kirjan toivoisikin olevan pakollista luettavaa kaikille vanhan talon ostajille. Itse olen aiheeseen jo jonkin verran perehtynyt, mutta sain silti kirjasta paljon uutta tietoa ja myös uutta ajateltavaa. Suosittelen!

Salla P.