Warren Ellis: Aavelaatikko : Exogeeniset

Aavelaatikko

Aavelaatikko on osa Ryhmä-X -jatkumoa, tarkemmin sanottuna kokoelma sisältää Astonishing X-Men numerot 25–35 ja Ghost Boxes 1-2, siten sisältäen kaksi juonikokonaisuutta. Itse olen ollut toistakymmentä vuotta ulkona sarjan tapahtumista ja lähestyin kokoelmaa osaksi matkana lapsuuteen.

Paljon sarjakuvassa on yhä samaa. Supervoimia omaavasta mutanttiryhmästä tunnisti varsin nopeasti lähes jokaisen ja sarjakuvaan pääsi heti sisään. Kohderyhmänä eivät siis kuitenkaan ole niinkään lapset, vaan nuoret aikuiset.

Aavelaatikon alussa supervoimia omaava mutanttiryhmä on asettunut San Franciscoon, jossa poliisi pyytää X-ryhmän apua oudon palavan ja leijuvan kuolleen tapauksen selvittämiseksi. Tästä käynnistyy varsin lennokas seikkailu klassiseen Marvel-tyyliin.

Kirjoittaja Warren Ellis hyppäsi Astonishing X-Menin kirjoitusvastuuseen pitkän Josh Whedonin kirjoitusputken jälkeen. Whedon jätti jälkeensä valtavat saappaat, sillä hänen aikanaan sarja nousi suureen suosioon ja sai myös Eisner-palkinnon. Whedonin kausi Astonishing X-Menin peräsimessä kului keskittyen vahvojen henkilöhahmojen sielunmaailman kuvaamiseen ja lehden oman juoniketjun seuraamiseen. (Crossovereita ei lehdessä nähty.)

Warren Ellisillä on pitkän linjan ura sarjakuvien parissa. Parhaiten hän lienee tunnettu Transmetropolitan-cyberpunksarjakuvastaan. Hänen tuotoksensa ovat monena vuonna tuoneet hänelle useita Eagle-palkintoja (jota pidetään Britannian suurimpana sarjakuvapalkintona). Warren Ellisistä on myös varsin hyvä dokumentti nimeltään Warren Ellis: Captured Ghosts, mikäli miehen taustat kiinnostavat.

Kuvituksen puolella Aavelaatikosta ei voi pahaa sanaa sanoa. Bianchi ja Jimenez ovat luoneet häikäisevän tyylikkään piirrosjäljen, joka välittää Ellisin kirjoitusten tunnelman hyvin. Toiminta näyttää mainiolta ja muutenkin kokonaisuutena kokoelma on erittäin edustava.