Terhi Rannela: Yhden promillen juttuja

Terhi Rannelan uutuuskirja Yhden promillen juttuja on havahduttava kuvaus siitä, millaista nuorten elämä nyky-Suomessa saattaa olla. Kirja koostuu yksittäisistä tarinoista, joissa elämää tarkastellaan nuorten silmin. Yhdistävänä tekijänä tarinoissa on alkoholi, joka jollakin tavoin vaikuttaa kaikkien kirjan nuorten elämään.

Kirjassa saavat äänen muun muassa alkoholistivanhempien lapsi, juhliessa itsensä velkaannuttanut nuori nainen, itsensä hengiltä hölmöilevä teinipoika, netissä nuoria tyttöjä vaanivia miehiä käräyttävä tyttöporukka ja monet muut nuoret, joilla todellakin on ajankohtaista sanottavaa. Kirjan tarinat ovat fiktiivisiä, mutta ne voisivat aivan hyvin olla totta.

Rannela kirjoittaa elävästi, nuorekkaasti ja moralisoimatta. Tarinat imaisevat lukijan mukaansa, ja houkuttelevat tarttumaan yhden loputtua heti seuraavaan. Jos oma lapseni olisi teini-ikäinen, hankkisin tämän kirjan hänelle heti. Ja lukisin myös itse, sillä kirja onnistuu tavoittamaan jotakin hyvin olennaista nuorten elämästä. Nämä tarinat houkuttelevat myös vähemmän lukevia, sillä lyhimmillään sivuja saattaa olla vain pari.

Salla P.