Karo Hämäläinen: Yksin : romaani Paavo Nurmesta

Yksin

“Aloittaminen ei ole vaikeinta. Vaikeinta on se, mikä on sitä ennen.”

Karo Hämäläinen on kirjoittanut niin lastenkirjoja kuin trillereitäkin. Hän työskentelee toimittajana ja Parnasson vastaavana tuottajana. Nyt hän on kirjoittanut romaanin juoksija Paavo Nurmesta Nurmen näkökulmasta. Nurmen elämää kuvataan lapsuudesta kuolemaan.

Läpi teoksen minun oli vaikea asettua Nurmen puolelle teoksessa, vaikka hän oli päähenkilö. Hän vaikuttaa kirjassa itsekeskeiseltä ja -rakkaalta sekä yhteen asiaan keskittyneeltä. Miltei narsistilta!

Hämäläisen ansiona selkeästi on taustatietojen perkaaminen ja juoksijan nahkoihin asettuminen. Kirja on niin elävästi kirjoitettu, että on vaikea muistaa, ettei se ole itsensä Nurmen kirjoittama.

Turun Sanomien arvostelussa povattiin kirjan kamppailevan vuoden urheilukirjan tittelistä. Mielestäni se on vuoden urheilukirja. Sohvaperunakin kun pääsee niin ketterästi luikahtamaan ikonisen juoksijan lenkkareihin.

Mari

Turussa asuva sudeettisavolainen Mari on kansatieteestä valmistunut miltei kaikkiruokainen bibliofiili. Kaikkein lähinnä sydäntä ovat elämänkerrat, sarjakuvat sekä spefi. Minua voi stalkata netissä oikealla nimelläni ja nimimerkin Seregi eri variaatioilla. Kaikki vinkit »