Elif Shafak: 10 minuuttia 38 sekuntia tässä oudossa maailmassa

10 minuuttia 38 sekuntia tässä oudossa maailmassa

10 minuuttia 38 sekuntia kertoo kuolemasta. Istanbulilainen prostituoitu Tequila Leila makaa kuolleena roskalaatikossa, mutta hänen tietoisuutensa tikittää vielä 10 minuuttia 38 sekuntia kuoleman jälkeen ja nämä viimeiset minuutit ovat tulvillaan vahvoja muistoja menneestä.

Näitä muistoja kirja käy läpi takaumina, jotka kertovat Leilan lapsuudesta Itä-Turkissa, pakenemisesta Istanbuliin, päätymisestä prostituoiduksi ja monenlaisista vaiheista Turkin kuohuvassa lähihistoriassa aina siihen asti, kunnes Leilan elämä päättyy.

Ennen kaikkea kirja kertoo Leilan ystävistä: Sabotaasi Sinanista, Nostalgia Nalanista, Jameelahista, Zaynab122:sta ja Hollywood Humeyrasta. Tämä eriskummallinen viisikko on kaikkea muuta kuin mitä turkkilainen yhteiskunta haluaisi edustajiensa olevan, mutta niin vain tästä marginaaleihin ajettujen kummajaisten joukosta muodostuu Leilalle se tärkein itse valittu perhe. Verisuvun ja itse valitun vesisuvun ero on yksi kirjan teemoista ja tässä vesi on usein verta sakeampaa.

Myös Istanbul on selvästi yksi päähenkilöistä. Kirja on rakkaudentunnustus Istanbulille, moniääniselle ja värikkäälle kaupungille, joka vetää puoleensa Turkissa kaikkia niitä ihmisiä, jotka eivät kotiseuduillaan tule hyväksytyiksi sellaisina kuin ovat. Eivät he Istanbulissa välttämättä sen paremmin pärjää, mutta ainakin Istanbulin väenpaljoudesta on paremmat mahdollisuudet löytää samanhenkisiä ystäviä.

En ole aikaisemmin lukenut mitään Elif Shafakilta. Tämän perusteella voisin lukea lisääkin. Shafak kirjoittaa mainiosti ja suomentaja Maria Erämaja on tehnyt kelpo työtä. Shafak kirjoittaa sekä turkiksi että englanniksi. Tämä on alunperin englanniksi kirjoitettu, vaikka tekstiä erilaiset turkinkieliset sanat värittävätkin.