Ritva Sorvali (toim.): 100 rikollista raapaletta : Kouvolan Dekkaripäivien kirjoituskilpailun parhaat 2017

Raapale on tasan sadan sanan pituinen novelli. Tässä teoksessa niitä on 100.

100 rikosaiheista todella lyhyttä tarinaa lukee hetkessä, koska ei oikeastaan tarvitse keskittyä. Välähdyksenomaisesti tarinat soljuvat silmien lomitse kuin katselisi valokuva-albumia, paitsi että nyt on jännittävämpää.

Kun on kyse lyhyestä tarinasta, niin huolimatta siitä, että aiheena on rikos, alkaa väkisinkin välillä naurattaa. Kiteytys on mielenkiintoista. Sadalla sanalla on kerrottava rikoksia ja niitähän riittää. Kaikki erilaisia, jopa runomuotoon kirjoitettukin löytyy. Parisuhde on monessa rikollisena näyttämönä.

Kirjoittajat ovat kaikki suomalaisia ja voipa vilahtaa tuttuja nimiä, kuten vaikkapa Pentti Arajärvi, jonka tarina rikoksesta oli varsin hupaisa.

Raapaleessa on alku ja loppu. Jos ei jaksa lukea dekkareita, niin raapaleen jaksaa, sillä siihen ei tarvitse sillä tavalla paneutua. Lukee yhden tai kaksi tai vaikka kaikki, kunhan lukee.