Ludovic Roubaudi: 112

Vieux-Colombierin paloaseman kapteeniksi tulee nainen, ja sekös saa miehisen työyhteisön karvat nousemaan pystyyn. Pahiten asian ottaa sydämelleen Malavoie, loistava kuljettaja, mutta muuten ärsyttävä ja lapsellinen machoilija. Ongelma on nimenomaan uuden kapteenin naiseus, sillä kapteeni kyllä tekee nopeasti selväksi, että esimies- ja palomiestaidoiltaan hän on ensiluokkainen.

Ludovic Roubaudin 112 on palomiesromaani. Kirjailija on itse työskennellyt paloasemalla, ja se näkyy kirjan sivuilta sellaisina yksityiskohtina, joita ei olisi oikeastaan osannut edes kaivata. 112:n parasta antia ovatkin kuvaukset käytännön pelastustöistä. Niihin on saatu autenttista otetta, jos kohta Roubaudi tiettyihin liioitteluihinkin draaman vuoksi sortuu.

Kuvaukset paloaseman väen vapaa-ajan harrasteista, univormugigolon rooleista sekä tunkkaisista sukupuolinormeista ovatkin sitten laimeampaa antia, vaikka niitä ryydittääkin melko hurtti huumori. No, 112:n tehtävä on viihdyttää, ei ehkä olla suuri taideteos.

Kaikkiaan Roubaudia voi suositella reipastempoista lukuromaania etsivälle lukijalle. Selkeä juoni, draaman kaari ja katharsis: kaikki löytyy. Paula vinkkasi Roubaudin esikoisteosta Sirkuksen miehiä ihmiselle, joka ei ole koskaan lukenut mitään. Ehkä 112 sopii samaan kategoriaan. Ihan hyvä välipala!

1. Minulla on vielä Sirkuksen miehiäkin lukematta. Ties kuinka kauan on jo lämmittänyt hyllyä tai laatikkoa.