Donald E. Westlake: Kohti kuolemaa

361 on mestarina arvostetun Donald Westlaken kovaotteinen — hardboiled — rikosromaani. Alunperin vuonna 1962 ilmestynyt (ja vuonna 1969 suomennettu) romaani koki uuden tulemisen vuonna 2005 Hard Case Crime -kustantamon julkaisemana.

Kirjan punaisena lankana on kosto. Ray Kelly on ajamassa autolla isänsä kanssa, kun vierelle ajaa kermanvärinen Chrysler aseet paukkuen. Kellyn isä kuolee välittömästi, Ray taas herää sairaalasta huonossa kunnossa ja ilman toista silmää. Ja tämä on vasta alkua…

Seuraa kostoretki ja runsaasti ruumiita. Rayn isä ei ole suinkaan ollut puhdas pulmunen ja viaton sivustakatsoja — perhesiteiden ja verisukulaisuuden merkitys punnitaan. Hardboiled-kirjallisuuden tyyliin päähenkilö tyhjentää viinapulloja noin joka toisella sivulla, tappelua ja tulitaistelua riittää ja onpa henkilögalleriassa jokunen mafiosokin. Takuuviihdettä, siis.

Suomennoksen laadusta ei ole mitään käsitystä, itse olen lukenut Hard Case Crimen uuden laitoksen.