Chas Newkey-Burden: Adele : henkilökuva

Adele : Henkilökuva

Adele Laurie Blue Adkins, taitelijanimeltään vain Adele, syntynyt toukokuussa 1988 Lontoossa, on kliseisesti ilmaistuna yksi popmusiikin kiintotähtiä. Hänen matalahko, tunteellinen äänensä, valtava tulkintakykynsä ja iloisen rempseä, kuvia kumartamaton olemuksensa ovat tuoneet hänelle miljoonia faneja ympäri maailman, ja mikä on brittiläiselle laulajalle suuri saavutus, hän on saanut heitä myös Atlantin tuolla puolen Yhdysvalloissa.

Adele on kolmella ikävuosien mukaan nimetyllä albumillaan 19, 21 ja 25 voittanut lukuisia kevyen musiikin keskeisiä palkintoja, jonka lisäksi levyjä on myös myyty uskomattomia määriä ja niistä syntyneitä videoita on katseltu runsaasti YouTubessa; esimerkiksi vuonna 2015 Hello-singlen video otettiin niin innostuneesti vastaan, että sitä katseltiin ensimmäisen päivän aikana 27,7 miljoonaa kertaa.

Chas Newkey-Burden, Adelen elämäkerturi, on tullut tunnetuksi muillakin taiteilijaelämäkerroillaan, joissa on joskus käsittääkseni riepoteltu aika lailla kohteitaan, mutta Adeleen hän tuntuu suhtautuvan kovasti kunnioittavasti, mikä ei tietenkään ole paha asia. Kirja on siis eräänlainen from-rags-to-riches -tyylinen kompakti tietopakkaus siitä, miten lontoolaisen yksinhuoltajaäidin tyttärestä tuli koko maailman tuntema tähti. Samaan aikaan Adele on kirjoittajan mukaan pystynyt kuitenkin erinomaisesti säilyttämään alkuperäisen itsensä: hän on huumorintajuinen ja hauska, omanlaisensa reipas naapurintyttö, joka ei ole myöskään antanut periksi julkisuuden vaatimuksille kokonsa ja painonsa suhteen. ”En halua poseerata Playboy-lehden kannessa. Mieluummin olen Rolling Stone -lehdessä vaatteet päällä”, Adele on sanonut – aikana jolloin hän ei vielä ollut esiintynyt jälkimmäisessä lehdessä, mutta tämäkin toive toteutui pian.

Nousujohteisen uran suurin haaste osui vuoteen 2011, jolloin koko laulajantyö oli vaarassa sitkeiden äänihuuliongelmien vuoksi – korsteenimainen tupakointi ei varmaankaan ollut parantamassa tätä vaaraa – mutta leikkauksella tilanne onnistuttiin korjaamaan. Sen sijaan vakiintunut parisuhde ja pienen Angelo-pojan äitiys ovat auttaneet Adelea eteenpäin, olkoonkin että tunnetuimmat laulunsa, vaikkapa Someone Like You -kappaleen, Adele on luonut vaikeista suhteista ja eron tuskista. Tässä yhteydessä voitaneen myös mainita, että äskenmainittu Someone Like You sekä Rolling in the Deep ovat olleet etenkin vuosituhannen alussa erilaisissa kykyjenetsintäkilpailuissa varmaan kaikkein rääkätyimpiä kappaleita, onpa ne Britanniassa joskus kiellettykin kyseisissä ohjelmissa… Tämä tietenkin kertoo vain Adelen suunnattomasta suosiosta.