Merja Toppi: Aekusen naesen iholla : savolaeseen tappaan

Tätä olin jo osanut odottaakin, sillä luettuani Merja Topin ensimmäisen murrerunokirjan Voe tätä rakkaaven miäree, tuli sellainen olo, että tätä täytt suaha lissee.

Aekusen naesen iholla tulee ihan iholle. Runot ovat niin hersyvän hauskoja ja itkettävän ihania. Niitä vaan lukisi ja lukisi ja toivoisi, että niitä riittäisi. Vaan kun saa kirjan loppuun, voi ihan hyvin aloittaa taas uudestaan.

Runot aloittaa Naeseoven monet nuamat ja käydään läpi koko naiseus. Ikää tulee, lapset kasvaa, ollaan yksinhuoltajaa ja ollaa yksin ja sitten osuu kohdalle vielä mies. Ihan mukava kaari.

“Minun rinnat on ruvenna tuas kasvammaan.
Pittuutta.
On tullu ikänäkö ja männy ulukonäkö.
Van kyllä se aekusennii naesen iho silityksestä kiittää.
Huokassoo hilijoo
ja sitte sitä tuas jaksaa
rakastoo ihteesä ja muita.