Jukka Vesterinen: Aikamatka : nostalginen vuosikirja 1958, 1968, 1978

Aikamatka : Nostalginen vuosikirja

Aikamatka-kirjat ovat parhaita fiilistelykirjoja, sillä niiden sivuilla voi todella tehdä matkoja lapsuuteen ja nuoruuteen, ihan lukijan iän mukaan. Tässä kirjassa on kolmelta vuosikymmeneltä kivoja tarinoita.

1958 – kun itse en ollut vielä syntynytkään. Oli ehkä hauskin vuosi, juuri sen takia, miten aika on muuttunut ja se, mitä oli silloin, tuntuu ehkä nykyaikaan peilattuna koomiseltakin. “Suomi yöpakkasten vuonna 1958”, on tekijän otsake.

1968 – on sitä aikaa, josta jo itsekin jotain muistaa ja kun lukee kirjaa ja katselee kuvia, niin muistuu mieleen lisää. Kivoja muistoja esimerkiksi siitä kun oli purkkaa, jota ostettiin, ei niinkään sen purkan takia, vaan keräilykuvien. Silti, tekijän mukaan “Suomi hulluna vuonna 1968”.

1978 – oli oman nuoruuteni aikaa. Tekijä kertoo, että “Suomi lähes tavallisena vuonna 1978”. Jos ei kaikkea siitä vuodesta muista, niin kivaa on ottaa pientä kertausta.

Jukka Vesterinen on mestari kertomaan ajoista vähän niin kuin keräilijän näkövinkkelistä. Kivaa tietoa joka vuoden ajoneuvoista, postimerkeistä, keräilykuvista, kaikesta siitä, mistä voidaan ajan merkit lukea. Musiikkia ja teatteria unohtamatta.

Kirja tulee ahmittua ihan yhtä soittoa ja silti haluaa lisää. Onneksi näitä kirjoja on! Tarvitsee ottaa seuraava… Niin ja pikkuvinkki: Erittäin hyvä lahjakirja!