Ayọ̀bámi Adébáyọ̀: Älä mene pois

Älä mene pois

Yejide ja Akin ovat nuori nigerialainen aviopari, joiden elämä on pääpiirteittäin onnellista. Avio-onnea varjostaa vain yksi ongelma: lapsettomuus. Nigeriassa kulttuuriin kuuluu runsas lapsiluku, joten odotukset ovat kovat. Yejiden anoppi varsinkin lastaa miniälle paineita niskaan.

Yejiden käämit palavat viimeistään siinä vaiheessa, kun oven takana ovat Iya Martha, yksi Yejiden neljästä äidistä ja Baba Lola, Akinin setä.

“No niin, vaimomme, tämä on uusi vaimonne. Yksi lapsi kutsuu toisen tähän maailmaan. Kukapa tietää, ehkä taivaan kuningas vastaa rukouksiisi tämän vaimon ansiosta. Kun hän tulee raskaaksi ja saa lapsen, olemme varmoja että sinäkin saat”, Baba Lola sanoi.

Iya Martha nyökkäsi olevansa yhtä mieltä. “Yejide, tyttäreni, me olemme pohtineet tätä asiaa ja nukkuneet sen päälle monet kerrat, aviomiehesi suku ja minä. Ja sinun muut äitisi.”

Yejide ei suuresti lämpene Funmille, miehensä uudelle vaimolle, mutta ei Akinkaan ratkaisusta ilahdu. Pariskunnan suhteita kuitenkin hyytää jo se, että Akin on suostunut uuteen vaimoon, eikä ole kertonut Yejidelle mitään. Lapsettomuus on herkkä asia ja sitten kun siitä tehdään koko suvun asia, niin eihän se helppoa ole.

Valitettavasti Yejiden ja Akinin vastoinkäymiset eivät jää lapsettomuuteen. Kun lapsia lopulta siunaantuu, tulee lisää hankaluuksia. Lopulta, kuten ensimmäinen luku kertoo, pariskunta ajautuu eroon toisistaan.

Tapahtumat sijoittuvat 1980-luvun loppuun, jolloin Nigeriassa kuohui. Perhe-elämän draaman taustalle piirtyy Nigerian yhteiskunta, jossa valta vaihtuu levottomuuksien kautta. Toinen konfliktin ulottuvuus on sukupolvien välinen: Yejiden ja Akinin modernimpi sukupolvi vastaan vanhemman sukupolven perinteet.

Älä mene pois on koskettava perhedraama. Pienten lasten vanhemmille en välttämättä suosittele, enkä muillekaan, joille pienten lasten kuolema on herkkä kohta, mutta muuten kirja on lukemisen arvoinen. Perhe-elämän vaikeudet ovat samanlaisia, vaikka puitteet 1980-luvun Nigeriassa tämän päivän Suomen olosuhteista paljon eroavatkin.