Donald E. Westlake: Apua, minua pidetään vankina

Harry Künt — siinä on umlaut! — on parantumaton keppostelija, joka valmistelee erilaisia koirankujeita jopa lähes alitajuisesti. Yksi kuje aiheuttaa 17 auton ketjukolarin, jonka seurauksena Harry tuomitaan kuritushuoneeseen. Siellä Harry päätyy hieman vahingossa ja hyvällä onnellakin epätavalliseen kovanaamajengiin, joka suunnittelee ryöstöä läheisessä kaupungissa ja armeijan varikolla. Heillä on hieno alibi: hehän istuvat vankilassa!

Ja kysehän ei olisi Donald E. Westlaken kirjasta, jos kaikki menisi putkeen. Ensinnäkään Harry ei ole mikään konna, vaikka hänen tuomionsa rivien välistä voisikin niin päätellä, joten oikeaan törkeään rikokseen osallistuminen hirvittää häntä. Toisekseen porukan suunnitelmat vaikuttavat ainakin alkuun melko epämääräisiltä. Yllättävää on, että pienin ongelma koko suunnitelmassa on vankilasta karkaaminen. Tämäkin on jälleen tyypillistä Westlakea. Vaikka Dortmunder ja Kelp loistavatkin nyt poissaolollaan, on meno tutun railakasta.

Oikeastaan hölmön joskin perustellun nimensä lisäksi kirjassa ei paljoakaan heikkoja lenkkejä ole. Apua, minua pidetään vankina on muikea dekkariseikkailu, jossa lennokkaita juonenkäänteitä riittää. Donald E. Westlaken kepeä huumori sävyttää tätä hyväntuulista kerrtomusta, jossa kaikki ovat mukavia toisilleen ja jossa vaikeuksista selvitään keskustelemalla. Helmi mikä helmi. Suosittelen!