Calixthe Beyala: Assèze, afrikkalainen

Assèze, afrikkalainen

Tässäpä taas vaihteeksi teos, johon tuskin olisin tarttunut, jos sillä ei olisi värittänyt maahaasteen kartalta uutta Afrikan maata vihreäksi. Teoksen kirjoittaja Calixthe Beyala on kotoisin Kamerunista, mutta on asunut nelisenkymmentä vuotta Pariisissa.

Kirjan nimihenkilö Assèze kasvaa pienessä kylässä Kamerunin syrjäseuduilla. Ensimmäinen suuri muutos elämään tulee, kun Assèzea tullaan hakemaan: suuri mies Awono, jonka kanssa Assèzen äidin piti mennä naimisiin, tulee noutamaan Assèzen asumaan luokseen Doualaan, Kamerunin suurimpaan kaupunkiin.

Doualassa odottaa Sorraya, Awonon tytär, jolle Assèzen pitäisi näyttää mallia. Sorraya luonnollisesti vihaa Assèzea alusta pitäen.

Lopulta elämä vie Assèzen monien muiden kamerunilaisten tavoin Pariisin, jossa paperittomana siirtolaisena yritetään saada pariisilaisesta elämänsyrjästä kiinni keinolla millä hyvänsä. Siinä sivussa Kamerunissa kuohuu. Teos antaa Afrikasta ja afrikkalaisuudesta melko synkeän ja toivottoman kuvan.

Assèze, afrikkalainen on sekava, kaoottinen kirja. Sen kieli on aika raskasta luettavaa. En tiedä, kuinka paljon on kiinni Jukka Bartheliuksen käännöksestä, kuinka paljon alkuperäisestä ranskasta, mutta mitään kovin huikeaa tekstiä kirja ei ole. Värikästä ja ilmaisuvoimaista kylläkin, omalla kulmikkaalla tavallaan.

Parempiakin afrikkalaisia kasvukertomuksia olen lukenut (Petina Gappahin Muistojen kirja tai NoViolet Bulawayon Me tarvitaan uudet nimet, esimerkiksi), mutta kyllä Assèzenkin elämäntarina maailmaan mahtuu.