Carlos Fuentes: Aura

Huomaat lehdessä ilmoituksen, jossa etsitään nuorta historioitsijaa, joka osaa sujuvasti ranskaa. Sopimukseen kuuluu täysihoito ja hyvä palkka. Kiinnostut tehtävästä, ja menet katsomaan, mistä on kyse. Löydät pimeän talon, jossa asuu ikivanha kenraalin leski veljentyttärensä Auran kanssa. Aura on lumoava: et voi olla katsomatta häntä. Saat tehtäväksesi kenraalin muistelmien saattamisen julkaisukuntoon.

Talo on outo. Et voi olla varma, kuvitteletko vai onko kaikki totta. Näet painajaisia, vai näetkö? Auran ja lesken keskinäisessä suhteessa on jotain omituista, jotain ylimaallista. Pitääkö vanha leski nuorta ja ihanaa Auraa luonaan väkisin? Lopulta ymmärrät kaiken, vai ymmärrätkö sittenkään?

Luet meksikolaisen menestyskirjailijan Carlos Fuentesin varhaiskauden pienen mestariteoksen yhä tihentyvän jännityksen vallassa yhdeltä istumalta. Nautit hänen klassisesta kauhutarinastaan, johon sekoittuu latinalaisamerikkalaista paikallisväriä. Suosittelet kirjaa myös muille, mutta mieluummin päiväsaikaan luettavaksi.

1. Luin kirjan joskus viitisentoista vuotta sitten. Mielestäni raskassoutuinen, vaikeasti luettava kirja. Vaikka itse kirja on ohuehko, sen lukemiseen menee aikaa. Jotenkin ahdistava tunnelma kirjassa oli.
    En varsin pitänyt.