Jyrki Nissinen: Auttaja Hai : Kala hyvien puolelta

“Ensin oli Tappajahai, sitten tuli tavallinen hai ja nyt on jo… AUTTAJA HAI”

Borgtronin ja muutaman pidemmän tarinan ohella monitaiteilija Jyrki Nissinen piirtää myös Auttaja Hai -sarjakuvaa. Ensimmäinen Auttaja Hain oma albumi ilmestyi vuonna 2009. Läpyskä ei ole koolla pilattu, mutta sisältö on sitäkin hulvattomampaa. Formaatti on juuri sopiva strippisarjakuvalle. Albumissa olevia strippejä on julkaistu jo aiemmin Borgtroneissa sekä Hesarin Nyt-liitteessä vuodesta 2008 lähtien.

Auttaja Hai on hahmona mitä sopivin tekijälle, vaikka muut hänen luomansa päähenkilöt eivät ole olleet läheskään yhtä inhottavia. Auttaja Hai on kylmäkiskoinen kapitalisti, joka ei osaa tai edes halua tehdä mitään, mistä olisi jollekulle jotain iloa. Auttaja Hai saarnaa moraalista muun muassa nuorisolle sekä työntekijöille. Hän on kaksinaismoralisti – kaikkien päivän pilaaja.

Auttaja Hai on tyypillistä Nissistä. Jutut ovat pimeitä ja poliittisesti erittäin epäkorrekteja, viiva on paksua ja jälki karun yksinkertaisen oloista! Ruuduissa on runsaasti tekijän ilmeisesti tahallaan tekemiä kielioppivirheitä. Esimerkiksi Auttaja Hai kirjoitetaan tarkoituksellisesti erikseen ja Auttaja Hai käyttää ilmaisuja kuten “meidän firmassani” . Nämä tahalliset kielivirheet saavat piirtäjän jäljen elävämmäksi ja jutut näyttävät yksinkertaisemmilta kuin ne oikeasti ovatkaan. Jatkoa odotellessa Auttaja Hai voi suihkuttaa silmillesi kirveltävää happoa, myös nilkkaan pureminen ei ole mitenkään mahdotonta!

“Elämää ja tupakointia! Höh! Minä vihaan niitä molempia!” Tämä eväkäs evästää nuorisoa suojautumaan vapaamielisyyden vaaroilta kaikin puolin. Suosittelen kieron ja mielivaltaisen huumorin ystäville!