Jyrki Nissinen: Viihdealus Dreamzone

Utopistiset uhkakuvat ja arkipäivän sadismi lilluvat ympärillä viihderisteilijä Dreamzonen seilatessa kohti ikäviä yllätyksiä. BB-taloa muistuttava, jossain seilaava Viihdealus Dreamzone etenee eri aikatasoissa. Tarina alkaa tavallaan lopusta, kun Dr. Alleycat pakenee tajuttoman Anskun kanssa terrori-iskun kohteeksi joutuneelta alukselta. Samalla käydään läpi, miten Ansku ylipäätään joutui Dreamzonelle ja mitä siellä tapahtui ennen terroristien hyökkäystä. Tarina keskittyy hahmojen taustojen selvittämiseen ja mukaan pyrkimiseen, itse aluksen tapahtumia kuvataan vain hyvin lyhyesti. Lopussa maailmanloppu on lähellä, kun kuu tipahtaa maahan jostain oudosta syystä.

Jyrki Nissinen on onnistunut luomaan mainioita karikatyyrejä. Ilkka on omiin oloihinsa vetäytyvä, filosofinen punkkari. Anskussa taas on tavallisen, yksinkertaisen tytön piirteitä, hänellä on oma mallikansio ja unelma-ammatti on olla julkkis. Tiksu eli Nakke taas suhteellisen normaali kalju, keski-ikäinen perheenisä ja väsynyt yrittäjä. Dr. Alleycat jää hahmona hämäräksi, vaikka tätä kautta Nissinen tekee pilaa mm. nykyään vallitsevasta vampyyritrendistä. Muita hahmoja ovat teini-ikäinen anime-friikki, alkoholisoitunut perheenäiti, subbarijuntti ja tunnetunoloinen juontaja.

Nissisen piirrostyyli on ennallaan. Hän käyttää edelleen paksua ja karkeaa viivaa, vaikka suosii myös yksityiskohtia. Hahmot eivät liiku juuri ollenkaan. Dialogi sisältää runsaasti kirjoitusvirheitä, joita Nissinen on ujuttanut ruutuihin taas tahallaan. Mutta kuten aina, Nissinen on pukenut sarjakuvamuotoon paljon sellaista, mitä monet eivät edes huomaa sarjakuvan aineistoksi sopivaksi. Korrektia ei kaikki taatusti ole… Muutamat yksityiskohdat ovat kertakaikkiaan herkullisen rienaavia – suosittelen siis lukemaan tarkasti. Osa ruuduista taas on hyvinkin simppeliä ja tavanomaista.

Hiki ja viina virtaavat painajaisbileissä. Viihdealus Dreamzonella tupakat on loppu ja kännykät kateissa. Hillitön, rienaava ja hauska albumi — suosittelen omalaatuisen huumorintajun omaaville, yksityiskohtiakin rakastaville sarjakuvien ystäville.