Sakari Fen: Avoimien ikkunoiden kaupunki : Amsterdamin sivukujilla

Sakari Fen on asunut kolmisenkymmentä vuotta Amsterdamissa. Kokemus antaa näkemystä, jota Fen välittää lukijoilleen Avoimien ikkunoiden kaupungissa. Mikään matkaopas tämä ei ole, vaan hyvinkin satunnaista ja hajanaista pohdiskelua kaupungin luonteesta.

Pidin kirjasta – harhailu asiasta toiseen on luontevaa, kiinnostavaa ja maalaa lukijalle kuvaa Amsterdamista, amsterdamilaisista, alankomaalaisesta luonteenlaadusta. Toisaalta kirja ei kerro paljonkaan konkreettista, toisaalta se on matkaoppaita mielenkiintoisempi kuvaus kiinnostavasta kaupungista.

Kirja kertoo Amsterdamin asukkaista, puista, arkkitehdeistä, historiasta, maahanmuuttajista – rakennuspalikoista, joista muodostuu kaupunki. Kirja oli pakko napata luettavaksi, kun se keväällä uutuusluettelosta silmiin sattui, edessä kun on matka Amsterdamiin. Ei tästä vierailukohteita listalle saanut, vaan ei ole väliksikään – mielenkiintoa ja matkakuumetta teos sen sijaan lämmitteli mukavasti.

Dorothee Golzin taideteoksesta napattu kansikuva on herkullinen.