Miranda July: Avokämmen

Avokämmen on haastava ja monimutkikas tarina naisen ongelmista ja suhteista. Cheryl on 40-vuotias ja hän kuvittelee enemmän kuin oikeasti tapahtuu. Cheryl haikailee pomonsa perään, joka sysää nuoren tyttärensä hänen kämppäkaverikseen. Sen jälkeen asiat eivät mene niin kuin luulisi.

Avokämmen saa lukijan tuntemaan itsensä tirkistelijäksi ja miettimään kuuluvatko nämä asiat minulle. Mutta kirjassa on se totuus, että jokainen haluaa olla hieman erikoinen, vaikka elääkin tavallista elämää. Erikoisuuden tavoittelu johtaa nykyään usein mihin tahansa reality-sarjaan, mutta joskus se ei mene omaa päätä pidemmälle. Voi olla erikoinen vaikkei sitä kukaan tiedä.

Cheryl on sekaisin, johon on toisaalta helppo ja lohduttavaa samastua, mutta mikä on välillä myös todella ärsyttävää. En tiedä ollaanko tässä erikoisia erikoisuuden tähden. Kirjaa voi inhota ja samalla tietää, että se on hyvä. Kun lukija näkee hahmot eri elämäntilanteissa eri lailla, tietää että teos on kestävää laatua.

Paula