Jari Järvelä: Bambi ja muita novelleja

Jo esikoisteoksestaan alkaen Jari Järvelän teksti on ollut omaperäistä ja jäljittelemätöntä. Hänen tapansa syöksyä keskelle toimintaa ilman turhia introja ja selittelyjä tempaa lukijan väkisin mukaansa ja pakottaa intensiiviseen heittäytymiseen. Jos selitysten aika on, se tulee myöhemmin, mutta ensin tapahtuu.

Bambi ja muita novelleja on yhdeksän merkillisen tilanteen kokoelma. Niminovellissa psyykkisistä ongelmista kärsivä mies haluaa olla Disneyn elokuvan sankari. Patsas sijoittuu kylmään talvipäivään torilla. Jokaisen lapsen on kai kerran kokeiltava kieltään jäiseen metalliin… Näiden lisäksi kokoelman parhaimmistoon kuuluvat teini-iän seurustelu- ja urheiluaiheinen Moukari sekä partioleirillä liikkuva Lapinsalmi.

Jari Järvelästä ei pahaa sanaa oikein keksi. Ja miksipä tarvitsisikaan. Bambi ja muita novelleja on laadukas esikoisteos, jonka jälkeen Järvelän vauhti kirjailijana on vain parantunut. Suosittelen.