Richard Schickel: Clint Eastwood – Mies ja elokuvat

Komea teos, joka kertoo äskettäin 80 vuotta täyttäneen  näyttelijä- ja ohjaajalegenda Clint Eastwoodin tarinan elokuva elokuvalta. Kirjalla on sekä kokoa että näköä lähes yhtä paljon kuin miehellä itsellään, tyylikäs ja vakuuttava opus.

Clint Eastwood on tehnyt erinomaisia elokuvia kuusi vuosikymmentä sekä näyttelijänä että älykkäänä ja kantaaottavana ohjaajana. Yli 200 valokuvaa sisältävä kirja tarjoaa perinpohjaisen katsauksen Eastwoodiin elokuvantekijänä. Miehen omintakeista ja monimuotoista uraa selvittää läheisessä hengessä hänen työtoverinsa ja ystävänsä Richard Schickel – esipuheen on toki kirjoittanut Eastwood itse.

Clint Eastwood Jr. syntyi Kaliforniassa vuonna 1930, suoraan laman keskelle ja tämä on vaikuttanut varmasti myös hänen arvoihinsa, näkemykseensä elämästä, yhteiskunnasta ja elokuvatyöskentelystä. Hän hankki nimeä Lännen tie -televisiosarjan sankarina ja nousi varsinaisesti maineeseen vuonna 1964 Sergio Leonen westernissä Kourallinen dollareita. Supertähden hänestä teki rooli kyynisenä, kovana kaverina elokuvassa Likainen Harry. Useissa elokuvissaan hän on pikemminkin näytellyt lähellä itseään ja mieltään olevia, usein yhteiskunnasta vieraantuneita kavereita, kapinallisia, yksinäisiä, kohtalon ohjaamia. Tosin erilaisia, hieman Eastwoodille epätyypillisiäkin filmikokeiluja on ollut ja näistä lisää kirjassa, kannattaa siis tutustua.

Erinomaisen filmografian sisältävä teos esittelee kaikki elokuvat runsain kuvin ja tekstein, joita maustavat itse sankarin omat sanonnat ja repliikit sekä mahdolliset kommentit. Kuvista osa on todella upeita kohtauksia elokuvista, roolikuvia, salaa räpsittyjä otoksia, osa elokuvajulisteita – tämä on pakko nähdä ja lukea itse. Mainio hakuteos, hieno kunnianosoitus elävälle legendalle ja omanlaiselleen ikonille. Suosittelen kaikille elokuvan ystäville sekä tietysti muillekin, tämä on vielä elävää historiaa valkokankaalla. Kirja voisi olla myös mainio lahjaidea Eastwoodin ihailijalle.

1. Tämä oli tosiaan erinomainen lahja Eastwood -fanille (allekirjoittanut). Ainut mitä olisin kaivannut kirjaan lisää oli edes lyhyet maininnat Clintin yksityiselämästä. Nyt kirjassa esitellään vain elokuvat eikä niinkään miestä elokuvien taustalla.

Mutta tämä on pieni miinus muutoin erinomaiselle kirjalle.

2. Totta puhut, itse olen samaa mieltä. Onneksi Clintistä on tehty ja varmaan vielä tehdään lisääkin (tai ainakin suomennetaan) erilaisia elämäkertoja. Mutta kieltämättä tämä(kin) on upea kirja!

3. ”Kirjalla on sekä kokoa että näköä lähes yhtä paljon kuin miehellä itsellään, tyylikäs ja vakuuttava opus.”

Tuota.. Jos kirjalla on suhteessa lähes yhtä paljon kokoa ja näköä kuin CE:llä, eipä ole hääppöinen. Herra itse kun tuntuu olevan kuin kuivan kesän kusiainen, ruippana.

Tyyliä kyllä löytyy hänestä, sen sanon. Olen ollut hänen elokuviensa vankkumaton kannattaja ja ihailija liki neljäkymmentä vuotta jo, eikä tyyli ole pettänyt. Kahden ilmeen mieshän CE on; hattu päässä ja ilman hattua, mutta juuri siinä se piileekin..

Kyllä. Mies on kirjansa ansainnut.

Jaa kirja? No en minä siitä osaa mitään sanoa, kun en ole lukenut, mutta hinku tuli. Ja kirjahyllyssäkin taitaa olla juuri sen kokoinen tila.. 🙂

4. Auts, ei Clint ole ruippana kusiainen ;D Komea mies (no, tai sitten en paremmasta tiedä) omalla tavallaan ja tyyliä löytyy.

Hyvä, jos hyllyssäkin on vielä tilaa – kirja on aika isokokoinen!