Timo Sandberg: Desantti

Desantti

Timo Sandberg on tuottelias ja samalla laadukas dekkarikirjailija. Tämä uusin kirja ei kuitenkaan ole varsinaisesti dekkari, vaan jatkosotaan sijoittuva historiallinen jännitysromaani. Kyllähän se aika jännittävä olikin!

Desantti on jo kuudes osa Lahtea kuvaavassa Mustamäki-sarjassa, jossa keskeisenä henkilönä on ollut ylietsivä Otso Kekki, rauhallinen ja humaani poliisi. Hän on työssään pyrkinyt aina toimimaan oikeuden puolella menemättä mukaan niihin 1930- ja 1940-lukujen äärioikeistolaisiin kotkotuksiin, joihin monet muut poliisit lankesivat.

Tässäkin kirjassa Kekki esiintyy aina silloin tällöin, mutta varsinaisissa pääosissa ovat edellisistä kirjoista tutut Långin veljekset Matti ja Toivo sekä Anton Rimminen, jotka sijoittuvat vasemmistolaisuuden janalla vähän eri kohdille. Eniten tilaa kirjassa saa Matti, kommunisti, josta tulee neuvostoliittolaisten toimesta tiedustelija, desantti; hän oppii laskuvarjohypyn taidon ja joutuu sitä lopulta käyttämäänkin.

Aseistakieltäytyjä Anton ja ryömäläinen Toivo taas joutuvat hirvittävälle vankileirille, jota voisi pitää oikeastaan keskitysleirinä. Lisäksi saamme ohimennen tutustua Antonin vaimoon Eliisaan, sota-ajan äitiin sekä  Matin naisystävään Helviin. Vilahtaa joukossa ihan oikeasti olemassa olleita henkilöitäkin, kuten vankipataljoonan sadistinen johtaja Nikke Pärmi, se joka lausui jostain syystä t-kirjaimet aina d:nä. Vankileirillä on mukana myös Nestori Parkkari, joka hataran muistikuvani mukaan on kirjoittanut kirjankin suomalaisella keskitysleirillä vietetystä ajastaan.

Sandbergin luomat henkilöt tuntuvat eläviltä ja uskottavilta, ja etenkin hänen ajan- ja ympäristönkuvauksensa ovat suorastaan upeita, kuten olen monta kertaa aiemminkin tästä sarjasta kirjoittaessani todennut. En ole varsinaisesti sotakirjojen ylin ystävä, mutta Desantti oli varsin mielenkiintoista, sujuvaa ja todella siis jännittävää luettavaa. Toisaalta odotan hieman jatkoa Sandbergin aikaisempaan nykyaikaan sijoittuvaan Erkki Heittola -sarjaan, mutta ehkä tämä Otso Kekki vie kuitenkin voiton. Kannattaa lukea.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 860 tilaajan joukkoon!