Johanna Jokipaltio (toim.): Ei auta sano nauta

Jos ja kun tykkää lehmistä, on kiva lukea tämä kirjanen, jossa on pieniä, mutta niin kivoja tarinoita lehmistä. Niitä lukiessa tulee muistoja mieleen omasta lapsuudesta, niistä kesistä, kun tapasi lehmiä, sai rapsutella ja olla osallisena niiden hoitamisessa.

Nykyajan ihmisille lehmä voi olla vain karjatalouden tuote, josta saadaan maitoa ja lihaa. Tässä kirjassa kaikki lehmät personoituvat, jokaisella on ollut ihan oma tarinansa.

Lehmien muistelu on hauskaa ja välillä naurattaa. Sitten on niitä tarinoita, joista ihan herkistyy, kun on ollut suru luopua lehmästä tai sille on sattunut jotain. Jokainen kertoo omalla tyylillään, on yhtä monta tyyliä kuin kertojaa ja lehmää.

Kun on lukenut tämän kirjan lehmätarinat, sitä katsoo lehmää ihan eri tavalla. Lämmin suositus!

Samuel Davidkin: Rautakupoli – Kevään hengästyttävin romaani – Osta Suomalaisesta kirjakaupasta