Matti Laine: Eksytetty

Eksytetty on Matti Laineen neljäs romaani, joka ei todellakaan eksytä lukijaansa. Vanha tuttu, sarjakuvapiirtäjä Ari Aalto, on Japanissa, mistä hänet ikään kuin haetaan Suomeen keskelle hullunmyllyä. Sarjakuvia ei juuri piirretä, sillä kaikki aika menee mutkikkaiden asioiden selvittelyyn.

Iso ongelma on se, että on löytynyt ruumis, jonka hoteista löytyy Ari Aallon henkilöllisyyspaperit. Arin tili on tyhjä. Arilla on Facebook-tili, joka ei ole hänen tekemänsä. Varsin mielenkiintoinen yhtälö, jonka selvittämiseen osallistuu muitakin, kuten Arin vanha ystävä toimittaja Räsänen ja rikosylikonstaapeli Klinga. Ruumis paljastuu Joel Reposeksi, jonka elämää aletaan penkoa ja siinä onkin penkomista aina hämäriä lääkebisneksiä myöten.

Arin naisystävä Riitta, jonka kanssa suhde on hiukan vaakalaudalla, on noussut laulamisellaan tähdeksi. Suhdetta ei paranna Arin indentiteettivarkaus. Lisäksi Riitta saa kaiken aikaa uhkauksia. Siinäkin on sarkaa, kun kaivetaan esiin Riittaa kiusannut uhkailija.

Ari Aalto menee koko kirjan ajan niin, että heikompia hirvittää. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita ei puutu. Kirja oli minusta erittäin hyvä, sillä siinä ei ole liikaa mäiskettä. Huumoriakin on kivasti mausteena. Niin, ja ei sovi unohtaa perunapyssyä! Luulin ensin, että kirjailija oli keksinyt sen, mutta se olikin jo keksitty.