Stéphane Garnier: Elä kuin kissa

Elä kuin kissa

Kissoja joko rakastaa tai sitten on väärässä.  Kissa on olento joka tekee niin kuin huvittaa ja päämääränä on helppo elämä. Kissaa ei noin vain käsketä, se keksii hupia pienestä ja tekee mitä huvittaa – on niin ärsyttävää kun ei voi olla kissa.

Elä kuin kissan sanoma on selkeä – elämästä voi nauttia ja aika helposti. Oikeastaan on helppoa olla onnellinen mutta ihminen tekee kaikkensa ollakseen onneton. Tarvitaan tietynlainen talo, tietyn palkkainen ammatti ja mahdollisimman eeppinen bucket list, jotta voi sanoa eläneensä. Kissat osaavat elää ilman taakkoja ja lähtevät pois jos olot ovat huonot. Ihmiset taas keräävät taakkoja ja velvollisuuksia, jotta voi kertoa kaikille kuinka paljon taakkoja ja velvollisuuksia on.

Elä kuin kissa ei ole mikään maailmaa mullistava elämäntapakirja. Monet neuvot ovat itsestään selviä, mutta ei se tarkoita ettei niitä kannattaisi kuulla tai lukea. Itse inhoan kaikenlaisia elämäntapa ja -ohjekirjoja, mutta luin tämän koska otsikossa on kissa – todella ovelaa. Kirja on myös ovela lahja stressaantuneelle kissan ystävälle. Onnellisuus on helppoa kun kuuntelee välillä itseään ja miettii mitä elämässä oikeasti tarvitsee.

Paula