Mika Hentunen: Elossa Washingtonissa

Jos YLE:n Yhdysvaltain kirjeenvaihtaja kirjoittaa dekkarin, niin kyllä tulee kuumaa kamaa. Mika Hentunen tietää mistä kirjoittaa. Niin nytkin.

Kaikki sekoittuu kivasti keskenään ja tulee upea soppa, kun suomalainen NHL-tulokas Pepe Hukkanen joutuu kesken kaiken tilanteeseen, joka vaatii apuja. Sitten mukaan korealaista ja venäläistä, ripaus yhdysvaltalaista ja mausteeksi vielä muutakin, niin kyllä on hyvä keitos.

Rocky Lee on korealainen freelance-agentti ja kiva yllätys, sillä hänellä onkin suomalainen tyttöystävä. Rocky Lee onkin kirjan mielenkiintoisin hahmo. Hän on tullut Yhdysvaltoihin etsimään isäänsä. Joutuu vaan sitten jotenkin ihan päätähuimaaviin juttuihin mukaan, vaikka ei haluaisi, koska on tavallaan ”lomalla”.

Kansainvälisyys on kirjan teema, koska kiristäjäliigassa on tyyppejä Venäjältä ja ties mistä. Välillä jopa oikein pelotti ja inhotti, millaisia tyyppejä voi olla. Tilanteet kehittyvät välillä melkoisiin mittoihin, joten voin sanoa, että ei ollut helpot oltavat lukijallakaan.

Löytyykö Rocky Leen isä ja selviävätkö kaikki hengissä? Siinäpä pähkinä purtavaksi, joka selviää, kun lukee tämän kirjan – jos on kanttia.