Matti Laine: Merkitty mies

Merkitty mies

Merkitty mies on Matti Laineen kuudes rikosromaani ja ei kun paranee! Niin oli jännitystä, että välillä oli pakko panna kirja sivuun, kun ei uskaltanut lukea. Tämä siis naisnäkökulmasta sanottuna.

Tässä kirjassa merkitty mies on Elias Vitikka, johon saimme tutustua jo Matti Laineen edellisessä romaanissa Pahojen miesten seura. Elias Vitikka eli ‘E’ on entinen jääkiekkomaalivahti, jolla on nyt aivan erilaiset toimeentulokeinot. Alamaailman järjestäytynyt rikollisuus tulee hyytävästi esille. Karua ja erittäin kylmäveristä.

Jääkiekosta ‘E’ ei ole kokonaan päässyt eroon, sillä pelimaailmassa tapahtuu yhtä sun toista ja Vitikka kutsutaan apuun. Seuran maalivahtilupaus Aki Kajoste on ilmoittanut lopettavansa. Miksi, se on ‘E’:n tehtävä ottaa selvää. Siitä alkaakin sellainen kerän purkaminen, että pois alta.

Vastapainona kaikelle hurjuudelle ovat Elias Vitikan “perhesuhteet”; Sonja, joka tuntuu olevan hänelle todella tärkeä ja Sonjan kuusivuotias poika, Tobias. Irene-sisko on myös erittäin merkittävä. Alkuun luulisi, että nämä pysyisivät jotenkin siellä taustalla, pehmittämässä ja jollain lailla lieventämässä kaikkea muuta, vaan kun ei…

Merkitty mies on taidolla rakennettu ja täynnä yllätyksiä. Jännittävimmät kierteet kiertyvät juttuihin, joissa ei tiedä, keneen luottaa, kuka on petturi. Merkitty mies on niin hyvin maustettu, että se jättää pitkän jälkimaun, se elää monta päivää lukijassa vielä senkin jälkeen, kun sen on jo sulkenut – ainakin minussa, jolta meni yhdet kynnet tämän kirjan aikana.