Tuija Lehtinen: Enkelinkuvia hiekassa

Enkelinkuvia hiekassa oli aikoinaan ensimmäinen Tuija Lehtisen kirjoittama nuortenkirja.

Kirjan päähenkilö on 16-vuotias Marru, joka asuu uusperheessä. Hän haluaisi lähteä kesällä kaverinsa Miisun kanssa Lontooseen, mutta äiti ei päästä. Vuosikausia poissa ollut isä ilmestyy tapaamaan tytärtään ja tämän kanssa reissuun lähteminen onnistuu. Auton hajottua Saksassa pidetään pidempi pysähdys ja siellä Marrulla on pieni lomaromanssi suomalaisen Nikon kanssa.

En ole useimmiten pitänyt Lehtisen tuotannon alkupään nuortenkirjoista ja siksi niistä onkin jäänyt osa lukematta. Tämän luin nyt ensimmäistä kertaa ja aikaisempiin käsityksiini verrattuna se oli hyvä. Kyllä tässäkin oli pohjalla se sama henki kuin niissä uudemmissakin, joista pidän. Olihan tämä vähän 80-lukulainen, mutta ei onneksi jämähtänyt liiallisesti sille aikakaudelle, vaan oli toimiva edelleenkin.

Teksti on kirjoitettu kokonaan puhekielellä ja ensiksi se vähän ärsytti, mutta sitten siihen tottui. Kieli on kuitenkin lähellä yleiskielistä puhetta, eikä mitään liiallista nuorisokieltä, vaikka sopiikin nuoren ihmisen käyttämäksi.

Veera