Pertti Jarla: Fingerpori : Juhlakunnossa

Fingerpori : Juhlakunnossa

Pertti Jarla on tehnyt Fingerporia jo kymmenen vuotta. Sitähän kelpaa juhlia juhlakirjan muodossa. Komea kovakantinen teos taustoittaa Fingerporia.

Kirjassa on Satu Jaatisen laaja historiikki ja selonteko Fingerporin taustasta ja kontekstista. Vesa Kataisto puolestaan käsittelee sarjakuvan kaupallista puolta: jakelua lehdissä ja oheistuotteita.

Sen jälkeen päästään itse asiaan. Kirjassa on nippu aiemmin eri yhteyksissä, pääasiassa Pikku Fingerpori -lehdissä julkaistuja sivun tai useamman tarinoita.

Lopuksi Jarla kertoo itse ajatuksiaan Fingerporista ja esittelee valitsemansa sadan parhaan Fingerporin kokoelman – ja sitten muutaman kurjimmista.

Kyllä tämän parissa kelpaa Fingerporin kymmenvuotista taivalta muistella. Etenkin jos Pikku Fingerporit ovat lukematta, kirja tarjoaa mukavasti uutta luettavaa.