Pertti Jarla: Fingerpori 13

Fingerpori on suomen strippisarjakuvien kiistatonta parhaimmistoa. Jokin kaksimielisissä sutkautuksissa, jatkuvissa väärinymmärryksissä ja piilotetuissa ruokottomuuksissa kiehtoo. Vitsien taso ei ole mitenkään poikkeuksellisen korkea, mutta niiden toteutus on. Vitsit rakentuvat useimmiten väärinymmärrykselle.

Fingerporia on julkaistu vuodesta 2007 lähtien, eikä sen rakenne vuosien varrella ole muuttunut. Fingerporin ihmiset ovat mattimeikäläisiä, ja vaikka suuri osa hahmoista rakentuu räikeän karikatyyrin ympärille, henkilöt tuntuvat oudolla tavalla uskottavilta. Maanläheiset henkilöt tuovat vitsit lukijan lähelle. On helppo kuvitella esimerkiksi Rivo Riitta työpaikan ruokalaan.

Kolmannentoista albumin kannessa komeilee Sam Makkonen, Fingerporin klassinen taparikollinen. Hänestä tulee mieleen suomalainen vastine, joka päättää pitkäksi venyneen lauantai-illan jälkeen ryöstää lähikauppansa. Juuri siis sen kaupan, jossa itse käy päivittäin asioillaan.

Hahmoista suosikkini on kaupunginjohtaja Aulis Homelius, jonka elämä kääntyy aina jonkin aasinsillan kautta sanomalehtien etusivulle ja aina tietysti täysin väärinymmärrettynä.

Fingerpori on ehdottomasti tutustumisen arvoinen sarja, albuminumerosta välittämättä.