Gillian Flynn: The Grownup

Lienee melko vahva merkki kirjailijan suosiosta ja trendikkyydestä, että novellejakin julkaistaan sellaisenaan. The Grownup on ilmestynyt alunperin nimellä What Do You Do? George R. R. Martinin toimittamassa Rogues-antologiassa ja nyt sitten itsenäisenä niteenä. The Grownup kattaa 67 sivua suurikokoista tekstiä levein marginaalein, eli ei siis mikään erityisen pitkäkään novelli, lopulta.

Se muotoseikoista. Itse tarina on kyllä hyvä. Tunnistaa tekijänsä tuotokseksi, ei tämä kovinkaan kaukana Gillian Flynnin romaaneista ole. Mielenkiintoinen naispäähenkilö, synkkiä yliluonnollisiakin sävyjä saava tarina, käänne, joka saa miettimään aiemmin luettua uudessa valossa… Tuttuja aineksia, taidokkaasti tehtynä, niin hyvin että novelli nappasi vuoden 2015 parhaan rikosnovellin Edgar-palkinnon.

Tarinan päähenkilö on nuori nainen, joka työskentelee meediona (ja siinä sivussa seksityöläisenä). Ei hän erityisen psyykkinen ole, mutta osaa kertoa ihmisille sen, mitä he haluavat kuulla. Helppo homma, kunnes hän kohtaa Susan Burken.

Burkella on etäinen puoliso, epämiellyttävä lapsipuoli ja viktoriaaninen kartano. Burke on varma, että kartanoa riivaa paha henki, ja hän palkkaa tarinan päähenkilön avukseen.

The Grownup on mainio kauhutarina, joka viihdyttää pienen hetken. Kuvittelisin myös, että tästä saisi vallan mainion elokuvan.