Gillian Flynn: Kiltti tyttö

Gillian Flynnin Kiltti tyttö -kirja kertoo tarinan Amy ja Nick Dunnen avioliitosta. Juuri ennen avioparin viidettä hääpäivää Amy katoaa, ja hänen miestään Nickiä aletaan epäillä murhasta. Flynnin kirjassa avioliiton molemmat osapuolet saavat äänen, ja Amy ja Nick kertovat kuinka onnelliselta vaikuttanut avioliitto vähitellen muuttui onnettomaksi sotkuksi. Kirjassa on muutamia veikeitä käänteitä, joiden ansiosta Kiltti tyttö nousee jännityskirjallisuuden parhaimmistoon.

Amy Dunne on Kiltin tytön alussa suorastaan ärsyttävä henkilöhahmo: Amy pitää päiväkirjaa, järjestää hääpäivinä romanttisia aarteenetsintöjä ja tekee työkseen naistenlehtien testejä. Häneen liitetyt naisellisuutta korostavat kliseet saavat lukijankin innokkaaksi kolkkaamaan hänet. Hänen aviomiehensä Nick Dunne ei ole yhtään miellyttävämpi: Nick on miehen karikatyyri, sutki ex-toimittaja, joka ryyppää, liehuu strippibaareissa ja nahjustelee sisarensa seurassa. Sekä Amy että Nick ovat epäkypsiä ja vastuuttomia, ja Flynn herkuttelee heidän heikkouksillaan, hölmöilyillään ja tunteenpuuskillaan.

Kiltin tytön puolivälissä näkökulma muuttuu merkittävästi, kun hirviö astuu esiin. Ihmisiä hyväksikäyttävä, pitkävihainen, manipuloiva ja seksuaalisuuttaan vallan välineenä käyttävä hahmo valtaa sivut. Pikkumainen ja kostonhimoinen hahmo piristää mainiosti ihmissuhdedraamana alkanutta kirjaa ja terävöittää sen tapahtumakulkua. Erityisesti pitää mainita kirjan röyhkeä loppu, joka väistää toimintaelokuvista tutut rymistelyt ja väkivaltaiset kostot.

Flynnin kirjassa ihmiset ovat enimmäkseen epämiellyttäviä, ja jotkut hänen huomioistaan ovat hyvin teräviä: hän kuvaa hyvin turhautumista, jota nykyajan ihminen kokee loputtoman informaatiovirran ja median ääressä. Mitään uutta ei ole enää jäljellä, kaikki on jo nähty, ja omia kokemuksia verrataan heti elokuviin tai televisio-ohjelmiin. ”Kaikkein pahinta ‒ ‒ on, että lainakokemus on aina parempi”, Flynn toteaa Nickin suulla. ”Kuva on parempi, maisema kirkkaampi, kuvakulma ja taustaääni säätelevät tunteitani paremmin kuin nykytodellisuus.”

Kiltti tyttö on erittäin pätevää jännityskirjallisuutta. Flynn kirjoittaa vetävästi, suomennos toimii, ja juonia piisaa. Flynn on suunnitellut kirjansa käänteet hyvin ja pystyy lopussa sitomaan jokaisen solmunpään yhteen. Kiltti tyttö on nokkela, ovela kirja.

1. Nytpä olen vinkkaajan kanssa melko eri mieltä. Niinkin paljon suitsutusta saanut kirja ei tätä dekkari(jännäri)fania sytyttänyt.

Juonen kulku oli nyt sinne päin lukuunottamatta muutamia täysin naiveja tilanteita ja ”syyllisen” arvasi melkein jo alkumetreillä. Pakomatkan jälkeinen ”pelastuminen” ja siitä seurannut kirjan saama loppuratkaisu loppuhuipennuksineen laski kuin lehmän häntä.

Jospa nämä vastakkaiset mielipiteenne innostaisivat muitakin kertomaan mielipiteensä 😉

2. Kuvauksen perusteella tuosta käänteestä tulee mieleen edesmenneen Iain Banksin upea Ampiaistehdas. Sirpan jarruttelu saattaa vain olla hyväksi lukukokemukselle, niin ei ole odotukset liian korkealla. 🙂

3. Tämä kirja taitaa tosiaan jakaa mielipiteet. Nostan tämän ehdottomasti parhaiden lukemieni kirjojen joukkoon, vaikka mieluiten luen ihan toisentyyppistä kirjallisuutta. Kirja ärsyttää, raivostuttaa ja pelottaa. Mutta samalla se on nerokas. Erityisesti pidän siitä, ettei kirjailija mielistele lukijaa ”hyvällä” lopulla, jossa paha saa palkkansa.

4. En nostaisi parhaiden lukemieni joukkoon, mutta erinomaista viihdettä Kiltti tyttö kyllä oli. Vielä parempaa oli, että sen kummemmin sisältöä tietämättä – en ollut edes lukenut tätä vinkkausta ajatuksella läpi – ostin tämän vaimolle hääpäivälahjaksi…

No joo, ihan onnistunut lahja sikäli, että molemmat kyllä pidimme tästä. Kirjan käännettä vähän aavistelinkin, mutta kirjailija onnistui silti vetäisemään vähän mattoa jalkojen alta. Suosittelen minäkin tätä.

5. Pettynyt olin todellakin. En tykännyt juonesta, pomppi nykyisyydessä ja menneisyydessä. Olen lukenut parempia ”pomppivia” kirjoja. Ja vielä elokuvna ovat tehneet, katsotaan millanen…