Louise Rennison: Häähumua ja hyytelöpolvia

Brittikirjailija Louise Rennisonin bestsellersarjan ensimmäinen osa ilmestyi englanniksi vuonna 2001 ja kahdeksas tänä vuonna. Päiväkirjaromaanit on suomennettu hyvään tahtiin, tämä seitsemäs on juuri ilmestynyt.

Päiväkirjalleen uskoutuva Georgia oli ensimmäisessä osassa 14-vuotias ja nyt ehkä vuotta vanhempi, joten perusympyrät ovat suunnilleen samat: sietämätön koulu, hävettävät vanhemmat, tyttökamut eli ässäjengi, poikahaaveet. Jutusta pääsee nopeasti jyvälle, niin että yhden kirjan lukeminen käy päinsä ilman edellisiä. Aivan varma en ole, onnistuuko kohderyhmältä yhden kirjan lukeminen ilman seuraavaa. Niin makeaan paikkaan tämänkin osan tarina jää.

Sarjan roolimallit ovat viattoman konservatiivisia, ja esimerkiksi ’lesbo’ on hyväntahtoinen säälisana. Kevyt ote kuuluu genreen. Rennison kirjoittaa kyllä oikeasti hauskasti. Minua Georgian päiväkirja nauratti monet kerrat, vaikka tämä yksi testerkirja aikuiselle riittääkin. Suomennus on hyvä, viis siitä että ’tuuletuskaappi’ lienee vetokaappi. Kirjailija ja suomentaja ovat luoneet monta uutta käsitettä ässäjengin sisäpiiritarpeisiin.

Rennison auttaa, jos lukeminen närästää. Jos nuori ei lue, antakaa hänelle Rennisonia. Ainakin tytöille. Tämän kirjan alussa kirjailija mainitsee – tosin pöyristyneenä -, että jokunen isäkin on lukenut Georgian seikkailuja.

1. Tää kirja on varmasti ihan huippu!!!!! oon lukenu kaikki muut kirjat tästä sarjasta, enkä voi olla lukematta tätä seittemättä! Suosittelen! 🙂

2. mäki oon lukenu melkein kaikki!
    ihan paras sarja!
    haluaisin olla kuin Georgia!
    vaikka onhan sillä aika iso nenä…mut silti!!!!

3. Pidän. 🙂 Lempihahmojani ovat, of course, Sven ja huba-Dave. Muuten, tietääkö joku, milloin kahdeksas osa ilmestyy? Piakkoin?

4. Hei Garesu ja muut Georgian ystävät! ”Kauneusunia ja kilpakosijoita” ilmestyy keväällä -09, helmikuussa?

5. Joo, Kauneusunia ja kilpakosijoita on nyt ilmestynyt.. Harmi vaan, että ei ole vielä tullut kirjastoon, pakko päästä lukemaan! 😛 Kuinka moni on tzekannu sen leffan?? Ihan paras, se on lähinnä ykkösosasta, mutta mukana myös osa kakkosesta. Ei oo tullu Suomeen, mutta jos tajuaa englannista jotain, niin kannattaa ehottomasti kattoa! RAKASTAN NÄTÄ! Lempihahmo on ehottomasti Robbie! <33 I love him.

6. rakastan kirjasarjaa!! <33333 ja ulkomaille, esim. englantiin on tullut jo elokuva siitä ekasta osasta haluaisin niiiin nähä sen!!!

7. 😀 ihastuin kirjasarjaan, kun luin ensimmäiset osat nelosluokalla. Harmikseni Georgia on käymässä liian lapselliseksi nyt 16-vuotiaalle lukijalle. Tämä tunne on ollut jo kolmisen vuotta, mutta ei näin hauskoja kirjoja voi olla lukematta. 🙂

8. 😀 Luin justiinsa ton kahdeksannen osan aivan ihana jäi vaan ihan ärsyttävästi kesken…
    Oon lukenu nää kaikki kirjat ja toivottavasti tulee lisää, kuolen jos toi jää tollain kesken :DD Georgia on ihana! Lemppari hahmoja on ainaskin Huba-Dave ja tietenkin Georgia. Eikä makaroonimaan komistus huonokaan ole… 😀 Kertokaa mitä mieltä te olitte tästä uusimmasta ”Kauneusunija ja Kilpakosijoita”!