Marika Lehto: Häkissä : Hannes Hyvösen tarina

Häkissä: Hannes Hyvösen tarina

Jälleen yksi tarina yhden kortin varassa eläneestä huippu-urheilijasta, joka putoaa tyhjän päälle vailla tulevaisuuden suunnitelmia. Holtittoman rahan ja elämän kuluttamisen jälkeen edessä tyhjä pöytä – eikä sekään oma!

Hannes Hyvönen, s.1975, on jääkiekkoammattilainen, Oulusta maailmalle ponkaissut, NHL:t ja KHL:t kolunnut kovaotteinen jässikkä.

Pian olemme keskellä kriisiä, josta on kaksi selviytymismahdollisuutta: hirttosilmukka tahi terapia.

”Tunteeni katoavat, ja minua vituttaa.”

”Elämäni on ollut enenevissä määrin yhtä rämpimistä, mutta en ole halunnut myöntää sitä kenellekään – en oikeastaan edes itselleni.”

Niinpä: kaksi avioliittoa takana. Jäljellä: neljä lasta; äiti; alkoholisoitunut isä; sisko ja täti siellä Oulussa. Itse pillereiden orja. Revi siitä! Huonoja esikuvia ja esimerkkejä riittää, urheilun jälkeisiä jantusia ja jerejä.

Siitä revitään ja selviytymismahiksia löytyy kuin löytyykin. Ouluun mieli halajaisi, oikeisiin töihin.

Eipä tässä voi muuta kuin todeta: jälleen mielenkiintoinen kirja meidän kummallisesta maailmastamme, jossa ammattien rahallinen arvostaminen on kääntynyt päälaelleen, so. maksetaan tarpeettoman paljon tarpeettomista töistä. Kai tuo korona vähitellen asettaa ammatitkin tärkeysjärjestykseen: mikä on tarpeellista ja mikä ei.

Hanneksenkin agenttimanageri Markus Lehto laskeskeli miehen tienesteiksi puolisen miljoonaa euroa viime vuosilta ja varoitteli uran päättymisestä ja säästöjen tarpeellisuudesta. Mutta ei. Sinne lensivät taivaan tuuliin kaikki jalat jäällä hankitut tienestit, kun yläpää ei pysynyt tarpeeksi viileänä.

Ihan lukijaakin näpäisee: eikö se nyt olisi voinut? Vaikka lukijakin tietää, ettei ehkä itsekään olisi tuossa menossa hallinnut hillinnyt menojaan.

Pidämme peukkuja ja toivotamme kaikkea hyvää Hannekselle uuden puolison kera, jääkiekkovalmentaja Kai Suikkasen tyttären Netan kanssa. Siitä ne tulevaisuuden näkymät selkenevät pikkuhiljaa. Viimeisimmät kuulumiset voimme katsoa Areenan Puoli Seiskasta. Ja lukea pikku-Hanneksen rehelliset mietteet kirjan kansilehden taakse ovelasti kätketystä katumuskirjeestä isälle.

hikkaj

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 316 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!