Ritsuko Kawai: Hamtaro ja ystävät 1

Hamtaro ja ystävät 1

Hamtaro ja joukko muita ham-hameja asuvat vaarin luona, jossa Aku-poika käy katsomassa niitä.

Sarjakuvan alussa on värillinen esittelyosio, jossa esitellään hamsterit ja niiden elinympäristö. Varsinaiset tarinat ovat mustavalkoisia. Niissä kerrotaan hamstereiden leikeistä ja seikkailuista sekä sisällä että ulkona.

Teos on taidettu suunnata aika pienille lapsille. Siksi se onkin isomman kokonsa lisäksi ulkoisesti vähän enemmän kuvakirjan oloinen kuin mangasarjakuvat yleensä. Mitään monimutkaisia juonikuvioita ei ainakaan vielä tämän osan aikana löydy, vaan idea perustuu enemmän hamstereiden luontaiseen uteliaisuuteen ja söpöyteen.  Tai oikeastaanhan tämä pyörii vain Hamtaron ympärillä, kun muut hamsterit ovat ainoastaan taustaroolissa.

Joillekin Hamtaro voikin olla tuttu jo animaationa. Itse tykkäsin enemmän tästä mangasta kuin näkemistäni animepätkistä, sillä niissä on ollut huomattavasti liian hyperaktiivinen meno.

Jos kaipaa eläinsarjakuvaa, jossa on paljon söpöjä eläimiä eikä juonen toiminnan muoto ole niin tärkeää, on Hamtaro hyvä valinta. Astetta asiapitoisempaa hamsterisarjakuvaa löytyy sitten Hamsteripäiväkirjoista.

Veera