Jim Kay ja J.K. Rowling: Harry Potter ja salaisuuksien kammio

Upean Jim Kayn kuvittaman Potter-sarjan toinen osa on tuttu Salaisuuksien kammio, jossa Harryn toinen lukuvuosi käynnistyy vähän hankalissa merkeissä. Kotitonttu Dobby yrittää estää Harryä pääsemästä Tylypahkaan, sillä sen mukaan Harrya uhkaa koulussa suuri vaara.

Harry ei tietenkään aio jäädä pois koulusta ja päätyy Tylypahkaan, tosin pienen mutkan, lentävän auton ja vaarallisten käänteiden kautta.

Kouluvuoden aikana ihmetellään auennutta salaisuuksien kammiota, joten vaarat eivät pääse loppumaan kesken.

Kayn kuvitus on edelleen upeaa. Kirjaan tuo aivan uutta tunnelmaa, kun pimeisiin luoliin sijoittuvat synkät käänteet ovat pikimustaa taustaa vasten ja kun uhkaava käärmeensilmä tuijottaa kirjan sivulta.

Tämä on fantastinen, näyttävä kirja. Vaikka olen lukenut Potterit pariinkin kertaan, odotan suurella mielenkiinnolla sarjan jatkoa – haluan nähdä lisää Kayn kuvituksia.

1. Kyllä! Viisasten kivi oli vielä upeampi kuin aiemmilla lukukerroilla, juurikin Jim Kayn kuvituksen ansiosta. Tämä ja jatko-osat täytyy ehdottomasti lukea/katsoa.