Liisa Helve-Sibaja: Hausfrau : kotona Sveitsissä

Liisa Helve-Sibaja asuu Zürichin esikaupungissa Zollikonissa costaricalaisen miehensä ja teini-ikäisen tyttärensä kanssa. Hausfrau perustuu hänen neljäntoista vuoden aikana kirjoittamaansa Kevyttä jodlausta -blogiin ja Kymen Sanomien artikkeleihin.

Kirja jakautuu viikonpäiviin: mäntig, zischtic, mittwuch…, joille jokaiselle on oma ohjelmanumeronsa kuten siivousta tai toripäivä. Hausfrau rytmittää viikkonsa ohjelmalla, jotta pääsisi suomalaiselle luonteelle tyypillisestä työttömänä olemisen huonosta omatunnosta.

Kirja on sukellus sveitsiläisen monikulttuurisen perheen arkeen. Itse tiesin Sveitsistä ennen kirjan lukemista lähinnä Alpit ja suklaan. Hausfraun Sveitsi tuoksuu huuhteluaineelle, rytmittyy välipaloin sekä aterioin ja koulussa opiskellaan suklaan alkuperää ja ominaisuuksia.

Siinä missä kirjan lopussa Hausfraun costaricalainen mies ja Sveitsissä syntynyt tytär saavat Sveitsin passit, jää Hausfrau työttömäksi mamuksi, joka kirjoittaa aikansa kuluksi muutamia lehtijuttuja.

Mari

Turussa asuva sudeettisavolainen Mari on kansatieteestä valmistunut miltei kaikkiruokainen bibliofiili. Kaikkein lähinnä sydäntä ovat elämänkerrat, sarjakuvat sekä spefi. Minua voi stalkata netissä oikealla nimelläni ja nimimerkin Seregi eri variaatioilla. Kaikki vinkit »