Anna-Lisa Amberg: Piireissä : Mascha von Heiroth 1871-1934

Piireissä on kirja, jossa pyöritään seurapiireissä. 1800- ja 1900-lukujen taitteen yläluokkalainen seurapiirielämä kuvataan niin hyvin, että tuntuu aivan kuin se olisi tapahtunut viime viikolla.

Mascha von Heiroth oli syntyperältään venäläinen, mutta perhe muutti Suomeen Machan ollessa ihan pieni. Mascha avioitui useampaan kertaan mutta sai vain yhden lapsen, pojan. Pojasta tulee hänelle silmäterä, jolle hankitaan kotiopettaja. Perret pysyykin perheessä pitkään, sillä kerrotaan hänellä ja Maschalla olleen erittäin ”lämpimät välit”.

Pääosin kirjassa matkustetaan. Mascha ei viihdy kauaa aloillaan ja niin hän sitten asuu milloin missäkin. Rakentaa kodin niin Pariisiin kuin Firenzeenkin. Viihtyy aina hyvin, mutta lopulta palaa kuitenkin Suomeen.

Mascha oli hyvin lahjakas monilla saroilla ja keräsi ympärilleen paljon ystäviä ja kuuluisia taiteilijoita. Mielenkiintoisia tapaamisia sen ajan seurapiiriläisten kanssa.

Kirjassa on erittäin runsas kuvitus. Vaikka Mascha oli pyytänyt hävittämään kirjeitään kuolemansa jälkeen, onneksi hänen valokuvansa ovat säilyneet ja ne ovat hyviä. Lisäksi kaikista kirjassa kerrotuista taiteilijoista, ystävistä on myös kuvia.

Maschan matkassa oli erittäin antoisaa ja se avasi uusia näkemyksiä. Olisi tehnyt mieli elää tuota aikaa ja tavata noita ihmisiä.