Eve Kulmala: Hauskan tytön käsikirja

Hauskan tytön käsikirja

Instagramissa hauskuuttava koomikko Eve Kulmala on laatinut näppärän pienen feministisen selviytymisoppaan. Kulmala käsittelee teoksessa feministisiä aiheita yleisesti, omaa erikoisalaansa eli komiikan tekemistä ja jonkin verran omakohtaista elämäänsä. Tyyli on kepeä ja hauska, kuten voi odottaa koomikon kirjoittamalta pieneltä kirjaselta – tämän kirjan lukemisessa ei tarvitse hirveästi hikoilla, reippaampi lukija pistelee tämän helposti menemään kertaistumalta.

Mikäpä siinä. Tällaisille tyttöyden ylistyksille ja feminismin perusteita käsit­televille teoksille on varmasti kysyntää. Kirjan viesti on sinänsä pääosin tuttua juttua kaikille nykyaikaiseen feminismiin perustuneille; sikäli on siis oikein hyvä, että Kulmala kertoo asioista omasta näkökulmastaan ja omien koke­mustensa – myös omien epäonnistumistensa! – kautta. Ennen kaikkea kirja sopii – ja on varmasti kirjoitettukin – nuorille naisille ja tytöille, jotka eivät ole vielä kovin syvällisesti feminismiin perehtyneet. Heille tällä kirjalla on ainakin eniten annettavaa.

Minua ilahdutti kovasti se, miten itsevarmasti Kulmala sanoo olevansa hyvä alallaan. Onhan hän. Onnistumisesta ja epäonnistumisen välttelemisestä Kulmala kirjoittaakin kiinnostavasti:

Huomasin ongelman. Nuorena naisena uralla eteneminen on nuoralla­kävelyä. Mokaaminen, epäonnistuminen, itsensä nolaaminen ja häpäi­seminen ovat kaikki kiellettyjä. Ja kun viimeiseen asti välttelee epäonnis­tumista, näyttää siltä, että vain liihottelee onnistumisesta toiseen, eikä itse asiassa ole edes ansainnut näitä onnistumisia, koska ei taistele tarpeeksi. Silloin ei ole kiinnostava, on laskelmoiva. Yrittää liikaa. Sellaista tekevät vain tylsät kympin tytöt ja hikipingot.

Tyrkkäisin tätä nuorten luettavaksi ja stand up -komiikan maailmasta kiinnos­tuneillekin Hauskan tytön käsikirja voi tarjota mielenkiintoisia näkökulmia.