Charles Berberian ja Anna Rozen: Helsinki : Näkymiä kaupungista

Ranskasta kotoisin olevat sarjakuvantekijä Charles Berberian ja kirjailija Anna Rozen ovat tehneet kirjan Helsingistä, jossa he ovat vierailleet useita kertoja. Teos sisältää piirroksia ja maalauksia kesäisestä kaupungista ja sitä on vähän vaikea luokitella: ei se perinteinen sarjakuvakaan ole, vaan ennemmin ehkä runsaasti kuvitettu matkakertomus.

Kuvat ovat kirjassa pääosassa: tekstiosuus on suhteellisen vähäinen ja kuvatekstejäkään ei ole aivan jokaisen kuvan yhteydessä. Tekstissä kerrotaan vaikutelmia ja kokemuksia, näkökulma on jossain määrin turistimainen.

Kirja on kolmikielinen. Se on tehty aluksi ranskaksi, mutta tekstit on käännetty saman tien suomeksi ja englanniksi. Tätä sopii suositella siis paikallisten lisäksi myös ulkomaalaisille kaupunkiin tulijoille tai muille Helsinki- ja Suomi -faneille.