Israel van Dorsten: Henkien tulkki : Lapsuus isän lahkossa

Henkien tulkki

Joka paikassa tapahtuu kaiken aikaa uskonnon varjolla tehtävää kaltoinkohtelua, alistamista, manipulointia. Miten siitä kärsivätkään lapset, jotka aivopestään jo pienestä asti.

Henkien tulkki on yksi niistä hirveimmistä, koska tässä tapauksessa isä on mieleltään sairas ja luulee olevansa messias, joka kytkee kaiken pahan pois. Hän juttelee kuolleitten kanssa ja vaatii myös lapsiaan tekemään niin.

Alku koko kirjasta onkin sitä meediona olemista ja menee minulta vähän ohi, koska se nyt vain on niin vaikeasti ymmärrettävää, miten se oikeasti tapahtuu vai onko se vain jotain, mitä mieli tuottaa. No, minä en sitä oikein osannut ottaa vastaan.

Kun siirrytään siihen, miten perhe eli, niin ollaankin melkoisessa sopassa. Kaikki kuvataan nuoren pojan näkökulmasta, joka sattui syntymään perheeseen, jossa kaikki oli todella väärin. Hänellä oli äitikin, mutta kun äiti kuoli, niin poika ei saanut häntä surra, vaan piti vastaanottaa uusi äiti.

Kun perhe muutti maatilalle, vanhemmat sisarukset eivät muuttaneet mukana. Silloin Israel jäi vanhimmaksi lapseksi nuorten sisarustensa kanssa ja aivan isänsä armoille. Lapset eivät käyneet koulua, heitä ei ollut väestörekisterissä ja heitä pidettiin vankina. Mihinkään ei saanut poistua. Piti palvella isää ja tehdä juuri niin kuin hän sanoi tai tulee rangaistus.

Naapurit eivät edes tienneet, että tilalla asui lapsia, koska heidät pidettiin niin visusti piilossa. Ulkomaailma oli heiltä täysin kielletty.

Israel on kuitenkin neuvokas poika ja kun saa itsensä vakuutettua siitä, että tilanteeseen on tultava muutos, niin sitten pikkuhiljaa keksii, miten toimia, että he pelastuisivat isänsä kynsistä. Meni suorastaan jännittäväksi se, miten se tapahtui, joten kannattaa lukea kirja!

Voi vaan ihmetellä, miten tämä poika on pysynyt järjissään kaiken kokemansa jälkeen ja kyennyt kirjoittamaan kirjan, joka keikkui Alankomaiden bestsellerlistalla pitkään!