Ronja-Ilona Junkkari: Herkän ihon alle

Erityisherkkyys on tullut viime aikoina esille useassa yhteydessä. Aluksi tuli mieleen, että se on trendi, ihan kuin joku karppaaminen. On vähän niin kuin muotia, kun on joku juttu päällä. Lukemalla vaikka tämän kirjan, selviää kuitenkin hyvin, ettei erityisherkkyys ole ajan muotivirtaus vaan oikea asia, ihmisluonteen piirre.

Erityisherkkyys on asia, jota aika lailla moni on peitellyt, yrittänyt elää sen kanssa niin, että on peitellyt sitä. Kummastellut, miksi reagoi asioihin niin eri tavalla ja voimakkaasti. Moni on ajatellut jopa olevansa jotenkin poikkeava, kärsinyt ja tuntenut ahdistusta, masentunut…

Erityisherkkyys ei kuitenkaan ole sairaus vaan ominaisuus. Kun sen oikein oivaltaa, se voi muuttua rikkaudeksi. Sen kanssa voi elää hyvin, kun sen myöntää ja hyväksyy itsensä.

Tässä kirjassa esitellään yhdeksän erilaista erityisherkkyyden omaavaa ihmistä. He ovat eri ikäisiä ja niin naisia kuin miehiäkin. Jokainen kertoo omasta elämästään, millaista se on, milloin sen on huomannut ja kuinka se on vaikuttanut omaan elämään. Kaikille yhteistä on se, että kun sen on saanut tietää, elämä on muuttunut helpommaksi.

Jokainen tarina on erilainen, niin kuin me kaikki, mutta sieltä voi löytää monia kohtia, jotka saattavat olla samanlaisia. Aina on jotain, josta voi ajatella, että noin minäkin ajattelen, juuri tuolta minustakin tuntuu. Niinpä tämä kirja voi olla eräänlainen vertaistukiopus.

Olisin lukenut näitä vaikka kuinka paljon, sillä niin on ihmismieli kovin kiinnostava. Etenkin se, kuinka moni jo lapsena on tiennyt, että on erilainen. Erityisherkkä kokee asiat eri lailla, jotenkin paljon voimakkaammin, herkemmin. Kannattaa ottaa selvää miten, ja lukea tämä kirja!