Markus Ånäs: HIFK : Ikuisesti sinun

HIFK : Ikuisesti sinun

Toimittaja Markus Ånäs on kirjoittanut fanilta fanille opuksen, joka varmasti lämmittää monia suomalaisia urheilun ystäviä. HIFK – Ikuisesti sinun on kirja suomen rakastetuimmasta seurasta. Vaikkakin kirja on kirjoitettu kattavasti koko HIFK-seurasta, se painottuu kuitenkin suurimmaksi osaksi jääkiekkoon.

“Isoisä toi minut ensimmäisen kerran halliin, kun olin hädin tuskin syntynyt. Sen jälkeen käytiin faijan ja isosiskon kanssa katsomassa kaikki kotipelit, mutta usein mukana oli myös setä ja fafa. IFK on sukuvika.”

Kirja on ehdottomasti joka fanin käsikirja. Kattava tietopaketti helposti luettavassa muodossa kertoo seuran historian, niin kilpilogosta kuin pelipaidan merkityksestä aina mestaruuksien ja vaikeuksien kautta inhokkeihin, kuten Jokerit-faneihin. Ånäs on saanut koottua kansien väliin paljon tekstiä.

Siitä huolimatta että Markus itse on fani, ei kirja ole kokonaan ylistystä. Kansien välissä käsitellään myös sekä pelaajien sekoilua että seuran huonoimpia hetkiä.

Kirjan loppuun on koottu vielä HIFK:n kohtalon vuodet. Sivut vilisevät vuosilukuja alkaen vuodesta 1897, jolloin seura on perustettu. Sen lisäksi että HIFK on voittanut mestaruuksia jääkiekossa, ovat viime vuosina myös jääpalloilijat ja käsipalloilijat kunnostautuneet kirkkaimmille mitaleille. Kirjan alusta, lopusta sekä keskeltä löytyy myös muutamia kuvia niin pelitilanteista, historiasta kuin kannattajista.

Faneille ei mikään liene uutta tässä kirjassa, mutta näin “ei-fanina” oli kirja ihan mielenkiintoinen. Tosin HIFK-fania minusta ei tämänkään luettuani tullut.

Lina

Lukemista rakastava Lina oppi lukemaan 5-vuotiaana ja sen jälkeen kirja onkin ollut kädessä lähes aina. Lina tykkää etenkin dekkareista ja suomalaisten kirjailijoiden teoksista, mutta lukee mielellään myös jotain uutta ja erilaista! Kaikki vinkit »