Anna Jansson: Hopea-aarre

Hopea-aarre on Emil Wern tutkii -sarjan neljäs osa. Kirjassa Emil käy pikkusiskonsa kanssa museossa. Siellä he kuulevat, että näyttelystä häviää hopearahoja. He päättävät ottaa jutun selvitettäväksen.

Ideana on tosi hyvä, että lapsille julkaistaan myös näitä vähän dekkarimaisempia kirjoja. Monissa lasten seikkailukirjoissa mysteerit ratkeavat kuin itsekseen muun toiminnan ohessa, mutta tässä sarjassa tapaukset ovat pääosassa ja myös niiden selvittämiseen käytetään aikaa.

Koko sarja on tähän mennessä ollut tosi kiinnostava. Yksi sen parhaista puolista on tapahtumapaikka, Visbyn kaupunki Ruotsissa. Pidän itse kaupungista tosi paljon, niin on mukava lukea sinne sijoittuvia kirjoja.

Kirjojen julkaisuaikataulu on ollut mielestäni vähän outo. Sarjan kirjoja on julkaistu suomeksi tänä ja viime vuonna aina kaksi osaa heti peräkkäin. Ainakaan viime vuonna ei sitten tullut syksyllä uusia osia ja nyt on ilmeisesti samalla tavalla. Mahdollisten lukijoiden kiinnostus uusien osien odottamiseen säilyisi luultavasti eri tavalla, jos kirjoja tulisi tasaisemmin.